Was unsere Patienten sagen
Babypost von Lena
Liebes Wunschbaby-Team, lieber Dr. Schütz,mit großem Stolz und voller Freude geben wir Ihnen die Geburt unserer wunderbaren Tochter Lena bekannt. Die kleine Maus kam nach einer komplikationslosen, größtenteils schönen Schwangerschaft am 14.10. zur Welt, mit 53 cm und 3.500 Gramm. Sie ist gesund und munter, trinkt fleißig und nimmt brav zu, und wir genießen unser neues Leben zu dritt in vollen Zügen - trotz schlafloser Nächte ;-)!Wir möchten uns beim gesamten Team ganz herzlich für die freundliche Betreuung bedanken, besonders bei Herrn Dr. Schütz für die nette und kompetente Begleitung während unserer Behandlung. Ihnen ist es zu verdanken, dass wir nun endlich eine kleine Familie sind und unser kleines Wunder gesund im Arm halten dürfen!Wir sehen uns wieder, sobald Lena (und ihre Eltern ;-)) bereit sind für ein Brüderchen oder Schwesterchen. Bis dahin freuen wir uns, unser Eisbärchen sicher bei Ihnen verwahrt zu wissen.Vielen Dank und liebe Grüße
Wie kann ich meinen Eisprung zuverlässig messen?
Sie liefern lediglich indirekte Hinweise und können nicht mit Sicherheit nachweisen, ob tatsächlich eine Eizelle vorhanden ist. Zudem nimmt ihre Genauigkeit mit steigendem Alter ab, da hormonelle Veränderungen die Messergebnisse verfälschen können.Präzisere Methoden zur Bestimmung des Eisprungs
Eine zuverlässigere Alternative ist die Kombination aus Ultraschalluntersuchungen und hormonellen Tests. Durch eine gezielte Ultraschalldiagnostik lassen sich Größe und Entwicklung der Eibläschen im Eierstock genau beobachten. In Verbindung mit Hormonanalysen im Blut ermöglicht dies eine wesentlich präzisere Bestimmung des Eisprungs – ideal für Paare mit Kinderwunsch, die ihre Chancen optimieren möchten.Moderne Technologien für eine kontinuierliche Messung
Zusätzlich gibt es innovative Messsysteme, wie etwa Temperatur-Patches, die rund um die Uhr Daten aufzeichnen und so ein genaueres Bild über den Zyklusverlauf liefern. Diese Methode kann besonders für Frauen hilfreich sein, die unregelmäßige Zyklen haben oder sich eine kontinuierliche Überwachung wünschen.Fazit: Die beste Strategie ist eine Kombination
Die verlässlichste Methode zur Bestimmung des Eisprungs besteht in der Kombination verschiedener Verfahren. Während klassische Methoden erste Anhaltspunkte liefern, sorgt die Ergänzung durch Ultraschall und Hormonanalysen für eine deutlich höhere Genauigkeit. Gerne beraten wir Sie im Wunschbaby Institut Feichtinger individuell, um die optimale Strategie für Ihren Kinderwunsch zu finden.Corona und Schwangerschaft – Experten geben vorsichtige Entwarnung
Die Angst ist nicht ganz unbegründet, da verschiedenste Viruserkrankungen wie beispielsweise Feuchtblattern (Varicellen), Cytomegalie oder Zikaviren auch während der Schwangerschaft auf das Kind übertragen werden und dieses schwer schädigen können. Auch wenn bisher nur wenig über den Einfluss von Corona auf das ungeborene Kind bekannt ist häufen sich Berichte und Fallserien welche vorsichtig Entwarnung geben und nicht auf eine Übertragung des Virus auf das ungeborene Kind hindeuten.SARS-CoV-2 gehört zu den SARS-Coronaviren, von denen es bereits 2002/2003 einen weltweiten Ausbruch gab. Aus dieser Zeit wissen wir von mehreren Frauen, die in der Schwangerschaft mit dem Virus infiziert wurden und deren Kinder keinerlei Schädigungen aufwiesen. Bei Schwangeren mit SARS kam es damals zu keiner Übertragung des Virus über die Nabelschnur auf das Kind, es gibt jedoch Daten zu einer erhöhten Rate an Frühgeburten, wenn sich eine Frau in der Schwangerschaft infiziert.Zu COVID-19 hat es vorwiegend aus China in den letzten Tagen zahlreiche Berichte zu gesund geborenen Kindern von mehr als 30 mütterlichen SARS-CoV-2 Infektion gegeben. Ausserdem hatten alle bisher bekannten Schwangeren COVID-19 Patientinnen vergleichbar milde Krankheitsverläufe wie andere nicht-schwangere junge COVID-19 Patientinnen.Auch wenn der Virus möglicherweise nicht auf das ungeborene Kind übertritt ist die Gesundheit der werdenden Mutter zentral. Sollte es demnächst eine etablierte Behandlung für COVID-19 geben, könnte dennoch die Behandlung erkrankter Patientinnen erschwert werden, da bestimmte Medikamente aufgrund einer bestehenden Schwangerschaft nicht gegeben werden dürfen. Die bisherigen Daten zu COVID-19 in der Schwangerschaft geben vorsichtig Entwarnung, aufgrund der bisher niedrigen Zahl von erkrankten Schwangeren muss die Lage jedoch weiterhin genau beobachtet werden.Kinderwunsch & vegane Ernährung
Eine ausgewogene mediterrane Mischkost ist für die Kinderwunsch Expertin Dr. Nazira Pitsins empfehlenswert. Auf welche Vitamine und Spurenelemente Veganer besonders achten sollten und was sonst noch rund um die Ernährung bei Kinderwunsch und Schwangerschaft zu beachten ist, erfahren Sie in dieser Podcast Episode.Kryokonservierung
Durch ein spezielles Kryokonservierungsverfahren ist es möglich, Embryonen und Spermien einzufrieren und über einen längeren Zeitraum zu lagern. In Österreich dürfen dem Fortpflanzungsmedizingesetz nach befruchtete Eizellen und Samen, bis auf Widerruf der Frau bzw. des Mannes, höchstens jedoch 10 Jahre gelagert werden. Mehr dazu in meinem Videobeitrag:
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IVF - In Vitro Fertilization (assisted reproduction)
What do IVF and ICSI mean?
In the IVF method, around 100,000 sperm are introduced to each egg cell. The best, most vital sperm naturally makes its own way into the oocyte.
Indications:
IVF is the preferred conventional method for assisted reproduction in patients with endometriosis, PCOS, or obstructed fallopian tubes AND the male partner has a normal sperm analysis.
Success rates
The chance of successfully becoming pregnant with the assistance of IVF is about 30-40% per cycle, dependent on the age of the individual partners, hormonal balances, the presence of underlying diseases (diabetes, high blood pressure, etc.) and lifestyle factors (being overweight, stress, nicotine and excessive alcohol consumption, etc.).
How IVF works
The seven steps of IVF-treatment:
- Hormonal stimulation of the ovaries
- Follicular puncture
- Collection of semen
- Fertilization through IVF
- Embryo transfer
- Assisted laser hatching
- Nidation phase
1. Hormonal stimulation of the ovaries
Treatment with IVF (in-vitro fertilization) or ICSI (intracytoplasmic sperm injection) nearly always (with very few exceptions) takes place after hormonal stimulation of the ovaries. The goal of hormonal therapy is to increase the number of maturing follicles in both ovaries to obtain several fertile eggs.
A preparatory phase (“down-regulation”) is intended to prepare the body for the actual stimulation by suppressing the body's own hormone production or release. This so-called "down-regulation" can take place either by applying daily injections under the skin (subcutaneous) or through oral intake of certain medications. The advantage of the preparatory phase is that controlling the stimulation phase becomes far easier.
FSH (follicle-stimulating hormone) and LH (luteinizing hormone) are used in their pure hormonal form or combined for the subsequent stimulation of the ovaries. Throughout the hormonal treatment, a specific dose (dependent on weight, age, etc.) is administered daily at the same time every day through subcutaneous injections.
The use of these medications and how they are applied will be explained in detail when starting treatment. The injection of these medications will be demonstrated so that patients and/or their partners can inject themselves daily, so that daily visits to the doctor are not necessary.
The number of follicles, the course of their growth, and the development of the uterine lining will be closely observed per ultrasound. Once the follicles reach a certain size, ovulation will be triggered using the hormone hCG (human chorionic gonadotropin). This technique helps determine the optimal time for egg cell retrieval—namely, shortly before ovulation.
2. Follicular puncture
The egg cells are removed through transvaginal extraction (through the vagina) under ultrasound guidance 36 hours after the application of the “ovulation stimulating shot”. A needle is first used to focus the follicles under ultrasound guidance, and then to puncture and collect the follicular fluid containing the egg cells (oocytes). Afterward, the egg cells are separated from the follicular fluid under microscopic view and transferred to a special culture medium and placed in an incubator at 37°C.
On average, the follicular puncture only lasts 5-15 minutes, depending on the number of follicles. In order to make the procedure more comfortable, our patients receive a combination of sleep and pain medication. The follicular puncture is performed on an outpatient basis, and a post-procedural 1-2-hour observational period in our relaxation rooms is necessary afterward.
3. The semen collection
The semen is obtained on the day of the follicular puncture through masturbation after 2-3 days of abstinence (no ejaculation). This is sometimes difficult, especially when “ordered” to do so, or due to stress/time pressure. Therefore, in seldom circumstances, it is also possible to bring the semen sample from home. It should be noted, however, that the period between semen collection and delivery of the sample to the institute cannot exceed two hours.
4. Fertilization: conventional IVF method
The fertilization of the extracted egg cells happens on the same day as they were retrieved. The sperm and the egg cells are brought together in a small bowl using a special preparation technique, which allows the fertilization process to take place in a "natural" way. The next day, a microscopic examination is performed to see how many of the egg cells show signs of fertilization (for example, if two pronuclei and two polar bodies are formed).

5. The embryo transfer
2-5 days after fertilization, the embryo is brought into the uterus using a thin, flexible plastic tube (catheter) under ultrasound guidance. Which day the embryo transfer will take place on is dependent on the number of fertilized eggs. If 1-4 egg cells are successfully fertilized, then they are usually transferred to the uterus 2-3 days after the follicular puncture. During the 2-3 days, the embryos are assessed daily regarding their development (cell division) and other specific requirements, such as cell division rates and consistency of cell division. The embryos with the best quality are selected for transfer.
If there are five or more embryos, then the transfer is performed five days after fertilization, which is referred to as a blastocyst transfer. A blastocyst is the furthest stage of development that can take place outside of the human body. If more than five embryos of top-quality are available for transfer, then these can be frozen.
The transfer of the embryos into the uterus only lasts a few minutes and is usually painless. We advise our patients to relax in our relaxation rooms for 20-30 minutes afterward.
6. Assisted Laser Hatching (ALH)
The egg cell and the embryo are surrounded by a solid shell, the so-called zona pellucida. When the embryo reaches the blastocyst stage, it must hatch out of this shell in order to implant itself in the uterus. Sometimes, however, this sheath is "hardened" or thicker than average, which makes implantation more difficult or even impossible. When this happens, the incision of the zona pellucida using a laser makes it easier/possible for the growing embryo to "hatch" and thus implant itself into the uterine lining.
7. Nidation phase (Implantation phase, Luteal Phase)
With the follicular puncture begins the second half of the menstrual cycle, the so-called luteal phase. Throughout this phase, the hormones produced by the corpus luteum are supported using medication, to ensure that the endometrium is optimally prepared for the implantation of the embryo. The medication used in the luteal phase can be applied as intramuscular depot injections, taken orally, or through vaginal suppositories.
The earliest that a pregnancy can be determined is two weeks after fertilization of the oocytes through the detection of the pregnancy hormone hCG in the blood or urine. If the pregnancy test results are positive, support of the luteal phase is continued until the 12th week of pregnancy.
- Overview
- IVF
- IVF in 10 steps
- Cause of miscarriages
- Assisted-Hatching
- Chipsi
- Application of Seminal Plasma
- Egg cell donation
- Genetics
- Testicular puncture
- Insemination
- ICSI
- Fertility treatment in same-sex couples
- The dream to have children despite cancer
- Complementary Medicine
- Cryopreservation
- Male Infertility
- PICSI
- Psychotherapeutic support
- Sperm and egg cell donations
- Social Freezing